To już kolejna interwencja senatora Stanisława Pawlaka do ministra aktywów państwowych z sugestią zareagowania ministerstwa na niepokojącą sytuację kadrową i organizacyjną w Poczcie Polskiej.
Do senatora napływają wciąż skargi na ograniczenie zakresu usług pocztowych, skrócenie czasu pracy urzędów i likwidację placówek w gminach wiejskich i miejsko-gminnych. Firma realizuje program dobrowolnych odejść pracowników administracji, a jednocześnie boryka się z brakami kadrowymi. Mimo otrzymywania dotacji z różnych źródeł, także z UE, boryka się z problemami finansowymi.
Swoją interwencję senatorską, wraz z konkretnymi pytaniami Stanisław Pawlak skierował już w styczniu br. pisząc np.: Transformacja operacyjna Poczty Polskiej to ważny proces, który musi uwzględniać zarówno efektywność ekonomiczną, jak i potrzeby mieszkańców mniejszych miejscowości. Zdaję sobie sprawę z obaw, jakie budzi redukcja placówek w takich miejscowościach jak Kowal, Izbica Kujawska czy Lubraniec. Każdy obywatel, niezależnie od miejsca zamieszkania, powinien mieć równy dostęp do podstawowych usług pocztowych.
Wyrażał nadzieję, że Ministerstwo Aktywów Państwowych na bieżąco analizuje sytuację i poszukuje rozwiązań, które pozwolą na modernizację Poczty Polskiej bez negatywnych skutków dla lokalnych społeczności.
Odpowiedź ministra aktywów państwowych Jakuba Jaworowskiego nadeszła z datą 3 marca br.: Zobacz tekst TUTAJ
W odpowiedzi czytamy m.in.: „Od I kwartału 2024 r. Spółka dostosowuje organizację poszczególnych placówek pocztowych do faktycznego zapotrzebowania na usługi pocztowe, z uwagi na drastyczny spadek wolumenów tradycyjnych usług pocztowych. W ramach tych działań nie są likwidowane placówki pocztowe, a jedynie zmiana formatu funkcjonowania przy zachowaniu tej samej oferty usługowej. Jednak, jak zaznacza spółka, dokonywane zmiany są niewłaściwie interpretowane przez lokalne społeczności”.
Zaniepokojenie mieszkańców trudnościami w nadawaniu i dostarczaniu przesyłek, zgłaszane nadal senatorowi skutkowało kolejną interwencją. W swoim piśmie senator zwrócił uwagę na takie „interpretowanie” usług pocztowych przez lokalne społeczności:
- problemy z dostarczaniem przesyłek, w tym listów poleconych i awizowanych;
- wydłużony czas doręczeń – listonosze pokonują dziesiątki kilometrów własnymi samochodami;
- skrócone godziny pracy placówek – kolejki i utrudniony dostęp do usług;
- brak odpowiedzi ministra na kluczowe pytania dotyczące przyszłości Poczty Polskiej.
- czy rząd planuje realne działania, aby zapewnić mieszkańcom odpowiednią obsługę pocztową?
- czy Poczta Polska powinna nadal funkcjonować jako spółka prawa handlowego, czy może wymaga wsparcia budżetowego?
Usługi pocztowe to część infrastruktury państwa i muszą być świadczone sprawnie i niezawodnie. Może warto powrócić do dawnego statusu Poczty Polskiej jako firmy państwowej, świadczącej usługi publiczne i chroniącej obywateli z mniejszych miejscowości przed wykluczeniem społecznym – sugerował senator.
Pełna treść interwencji TUTAJ
Teraz oczekiwana jest kolejna odpowiedź Ministerstwa Aktywów Państwowych, o której Czytelników poinformujemy
Opr. nim, 25 marca 2025 r.